Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pořádek (nejen) v hlavě

24. 04. 2015 8:30:00
Jaro je obdobím nových začátků, zahájením nového cyklu. Na rozdíl od novoročních předsevzetí mají ta jarní mnohem větší šanci na úspěch, protože pomáhají slunečné dny, vstávání za světla a celkově lepší nálada. Na jaře se zejména uklízí a detoxikuje. Panny úklid podle horoskopu milují; a přestože mě doma plný dřez nebo nepořádek na podlaze zase až tolik nevzrušují, celkovému gruntu jsem neodolala – a rovnou z něj vytvořila i veřejnou detoxikační výzvu.

DETOX by se totiž neměl týkat pouze těla, ale všeho, co s celkovou očistou nutně souvisí. Vyzkoušejte jarní úklid ve čtyřech krocích. Ideálně po týdnu, ale je možné si časové úseky zkrátit či prodloužit podle potřeby. Takže jak na to?

Týden 1 – PROSTOR

Vyhrňte si rukávy a pusťte se do úklidu. Fyzická aktivita tělu prospěje a pořádný úklid pomáhá třídit myšlenky. Nejprve si se zápisníkem projděte celý byt nebo dům a zaznamenejte, co vše bude potřeba zařídit. Větší opravy je nutno plánovat, v těchto dnech můžete alespoň začít a vyřešit třeba dlouho odkládané resty. Poté se zaměřte na kuchyň a koupelnu a vyhoďte vše, co přestalo sloužit nebo je prošlé. Pokud se jedná o další místnosti, umyjte okna, pusťte si domů světlo, vymeťte rohy a zbavte se věcí, které už neslouží či nedělají radost. Protřiďte šatník, pryč se vším, co nedělá radost, nesluší nebo neunosíte. Potěšíte charitu nebo třeba můžete směňovat s přáteli. Nakonec si vyberte nějaký šuplík plný papírů nebo podivností, o nich už ani nevíte, k čemu jsou, a protřiďte jej. Ukliďte si také stůl v práci, plochu na počítači a promažte kontakty v mobilu. Nakonec proberte smlouvy a zamyslete se nad financemi.

Týden 2 – VZTAHY

Nejprve se zaměřte na své širší okolí, lidi, které potkáváte třeba na cestě do práce nebo při procházkách se psem. A zkuste se na někoho usmát. Je to dobrý začátek naladění se na pozitivní vibrace. V práci si nemůžeme vždy vybrat, s kým sdílíme prostor, můžeme se ale důkladně zamyslet, jakou měrou a čím konkrétně přispíváme sami k tomu, aby se všem lépe dýchalo. Zkuste vyřadit ze svého života stížnosti. Ušetříte tak čas a zlepší se vám nálada. Je také čas zamyslet se nad svými přáteli. Takové, s nimiž vás setkání se spíše děsí, než těší, je možná načase ze života úplně propustit. Ušetřenou energii věnujte tomu, jak být lepším přítelem či přítelkyni těm, na kterých vám skutečně a upřímně záleží. Pozornost věnujte také svým nejbližším, dejte jim najevo, že je máte rádi. Kompliment potěší partnerku či partnera, děti zase chvíle, kterou jim budete věnovat opravdu plnou pozornost.

Týden 3 – TĚLO

Odlehčit stravu, pít dostatek tekutin, vyzkoušet některé ze superpotravin (například chlorelu, spirulinu apod.), pravidelně cvičit a více času trávit venku – to je základ každého klasického detoxu. Opravdu se toho držte. Odměnou vám bude více energie, lepší nálada a doslova odlehčené tělo. Zkuste třeba kousek cesty do práce ujít pěšky, pokud to neděláte běžně. Navíc si v tomto týdnu promyslete, kdy jste byli naposledy u lékaře. Každé dva roky máme nárok na preventivní prohlídku včetně rozboru krve, k zubaři bychom měli zavítat do roka dvakrát a minimálně jednou ročně třeba k očnímu nebo gynekologovi. Rovnou svému lékaři zavolejte a domluvte si termín. Pak se ještě porozhlédněte kolem sebe. Řešíme stravu, ale trochu zapomínáme řešit, čím se obklopujeme. Zkuste číst etikety na všem, co nakupujete. A tentokrát si třeba odpustit nový kousek z polyesteru. Místo několika levných kousků, si dopřejte jeden dražší – který budete nosit o to raději. Prospějete tak své kůži, životnímu prostředí a mnohdy i férovým pracovním podmínkám v jiné části světa.

Týden 4 – MYSL

Nastal čas udělat si radost. Každý den se něčím malým potěšte. Třeba květinou do kanceláře, čokoládovou sušenkou k ranní kávě nebo procházkou s dětmi. A před spaním si každý den zapište, co vám zvedlo náladu a za co jste vděční. Váš seznam by měl mít minimálně tři položky. Zamyslete se také nad tím, co si přejete. Jaký sen se vám (ještě) nepodařilo si splnit? V těchto dnech se mu můžete pokusit alespoň přiblížit. Každý den o malý krůček. Třeba se jen podívejte, kolik stojí letenky, nebo se přihlaste do kurzu domácí výroby šperků. A nakonec – zkuste něco udělat jinak, než obvykle. Rozbijte stereotyp, rozšiřte svou komfortní zónu, probuďte v sobě odvahu. Třeba si do vlasů zapleťte růžovou mašli nebo si vyměňte pár milých vět s neznámým člověkem v autobuse. Prostě jen tak, protože můžete. Některé okolnosti jsou v životě dané, ale zcela na nás je způsob, jakým je vnímáme. Život je dar, užijme si proto s vděčností každý den.


KRÁSNÉ JARO!


Celé jsme to zkoušeli ve FB skupině s názvem Detox života, můžete se podívat na jednotlivé tipy i reakce účastnic a účastníků.

Vycházeli jsme z knihy Pravidla pozitivního sobectví, vydala Grada v roce 2014.

Zkuste si třeba vyrobit vlastní Vision Board. Je to zábava, která navíc funguje.

Právě dnes probíhá akce s názvem Fashion Revolution, která si klade za cíl upozornit na životní podmínky v zemích, kde se vyrábí levný textil.

Lokální módu můžete naopak okouknout třeba na akci Prague Fashion Market, kterou nově doplní i Local Food Market.

Autor: Michaela Dombrovská | pátek 24.4.2015 8:30 | karma článku: 15.73 | přečteno: 3006x

Další články blogera

Michaela Dombrovská

Ve znamení Panny: Dopis sobě

Zkusili jste někdy sami sobě napsat dopis a otevřít ho třeba po roce? Pokud ne, doporučuji k vyzkoušení. Budete příjemně překvapeni.

19.10.2015 v 21:21 | Karma článku: 13.03 | Přečteno: 1309 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Daniela Bulířová

Proč je důležité mít se rád?

Mít se rád...něco tak prostého, přirozeného, chtěného, toužícího, radostného, vrozeného a přesto pro některé z nás tolik složité, zamotané, nemožné, neuskutečnitelné, zraňující.

20.11.2017 v 8:48 | Karma článku: 8.09 | Přečteno: 198 | Diskuse

Ivana Dianová

Krysa v mé ložnici

Zachraňuju. Každou chvíli někoho. Už od mala. Nevím, jak je to možné, ale potřebný mé péče se vždy objeví u mne, kdyby kolem stálo sto dalších lidí, potenciálních zachránců. A kdyby ne, najdu si ho sama. Možná je to nemoc?

18.11.2017 v 12:19 | Karma článku: 19.53 | Přečteno: 484 | Diskuse

Alena Suchopárová

A už jsme v hrsti Ďáblova oka.

Před lety do našeho domu uhodil blesk. Vyprávění o tom, jak jsme pojišťovně dokazovali, že udeřil do osmi předmětů najednou, je možná také dobrá historka pro blog, ale dnes to bude o něčem jiném.

17.11.2017 v 21:21 | Karma článku: 20.19 | Přečteno: 759 | Diskuse

Veronika Horáčková

Týden 45: 23 hodin ve Wroclawi

Minulý týden jsem se svým drahým podnikla dvoudenní výlet do polské Wroclawi. Musela jsem přitom překonat fobii z cestování autobusem a absolvovat pětihodinovou cestu tam a zase zpět.

17.11.2017 v 20:54 | Karma článku: 8.31 | Přečteno: 338 | Diskuse

Radka Svobodová

Patříte mezi rodinné outsidery?

Někteří z nás moc dobře znají ten pocit, jaké to je, být outsiderem. Existuje mnoho lidí s osudem ošklivého káčátka, které bylo vyhoštěncem ve vlastní rodině jen proto, že ve skutečnosti bylo labutí.

17.11.2017 v 13:16 | Karma článku: 15.13 | Přečteno: 544 | Diskuse
Počet článků 35 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1516

Pochází ze Slezska, procestovala Evropu a nyní žije v Praze.

Je autorkou knihy Pravidla pozitivního sobectví (vydala Grada v roce 2014).

www.PROTOZE.cz



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.